Het is geweldig om ergens gepassioneerd over te zijn, maar bedrijven worden gestart en verkocht om de ondernemer te helpen zijn persoonlijke doelen te vervullen. Er zijn hoofdzakelijk twee manieren waarop een bedrijf de financiële doelen van een ondernemer vervult – hetzij door cash flow, hetzij door vermogenswinst.

De oude manier om een bedrijf te runnen was het op te starten, inkomsten en cashflow te genereren, en het dan te sluiten wanneer je klaar was om met pensioen te gaan. Nu kunt u gedurende meerdere jaren cashflow genereren, en tenslotte, wanneer u klaar bent om met pensioen te gaan, kunt u het verkopen voor vermogenswinst.

Hier zijn enkele dingen om te overwegen wanneer u de beslissing hebt genomen om uw bedrijf te verkopen.

1. Bereid u voor:

Een van de belangrijkste dingen die je moet weten over het verkopen van je bedrijf is dat je niet blindelings in dit proces moet gaan. U heeft veel geïnvesteerd in dit bedrijf, en het allemaal verloren zien gaan omdat u niet de tijd heeft genomen, of de moeite heeft genomen om het verkoopproces te begrijpen kan catastrofaal zijn. Maak uzelf vertrouwd met het proces van hoe het traditioneel werkt. Weet wat er van u wordt verlangd en welke regels u moet volgen.

Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan zonder een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat je een goed juridisch team hebt om je te informeren voordat je verder gaat met dit proces.

2. Stel het juiste team samen:

De verkoop van een klein bedrijf wordt verondersteld vertrouwelijk te zijn. In werkelijkheid zullen de meeste mensen zich ervan bewust zijn dat er iets aan de hand is, maar dat betekent niet dat u erover kunt gaan praten. Stel een klein team samen dat u over het proces zal adviseren en dat alle communicatie intern zal houden.

Tip: https://www.overnameadvies.nl/bv-verkopen

Stel een document op met informatie over uw bedrijf, waaronder historische jaarrekeningen, werknemers, activa en passiva.

Om ervoor te zorgen dat uw team gemotiveerd blijft tijdens de overgangsperiode waarin hun werklast waarschijnlijk zal verdubbelen, moet u hen dienovereenkomstig belonen.

3. Ruim het huis op:

Het is tijd om uw huis op orde te brengen. Zorg ervoor dat er geen wanbetalingen of betalingsachterstanden zijn, en dat u uw beloften bent nagekomen. Als u aandelen hebt beloofd aan de financiële man, is dit het moment om hem te belonen. Losse eindjes kunnen het moeilijk maken een deal af te ronden en ook leiden tot verbroken relaties. Bind die losse eindjes aan elkaar, ook al zijn het maar kleine eindjes.

4. Relatie met uw investeerders:

Als je investeerders hebt, is het belangrijk om hen deel te laten uitmaken van het besluitvormingsproces. De meeste investeerders zijn ook op zoek naar een exit omdat ze hun aandelen moeten verzilveren.

Soms hebben investeerders connecties die u kunnen helpen een betere deal te krijgen.

5. Uw juridische team:

Bij de verkoop van een bedrijf zijn bijna altijd advocaten betrokken. Een goede advocaat zorgt ervoor dat u volledig beschermd bent met een sterk contract.

Niet alle advocaten zijn hetzelfde. Kies een juridisch bedrijf dat gespecialiseerd is in het omgaan met “bedrijven te koop.” Een generalist kan in deze situatie geen goede oplossing zijn.

6. Sluit de juiste deal:

Soms kan het moeilijk zijn om een goede koper voor de juiste prijs te vinden. Daarom hebben ondernemers meestal haast met de verkoop. Neem de tijd, en plan ver vooruit. Het kan 6 tot 12 maanden duren om uw bedrijf te verkopen.

Het kan zijn dat u niet altijd de prijs krijgt waarnaar u op zoek bent. Mijn ervaring is dat de meeste ondernemers een onrealistisch getal in hun hoofd hebben. En bijna altijd komt de prijs niet overeen met wat de koper bereid is te betalen.

Uitgelicht: https://www.overnameadvies.nl/bedrijf-verkopen

Vergeet niet dat uw bedrijf alleen waard is wat de hoogste bieder bereid is te betalen. Als u een heel laag bod krijgt, vat het dan niet persoonlijk op. Houd emoties opzij. Als het bod u niet aanstaat, kunt u het beleefd afwijzen, en het in een later stadium opnieuw bekijken als u niet genoeg kopers krijgt.

Conclusie

De verkoop van een bedrijf kan een vrij complex proces zijn. Ik ben persoonlijk betrokken geweest bij verschillende transacties en er is mij verteld dat meer dan 80% van de bedrijven niet wordt verkocht. Het is belangrijk om vroeg te plannen en uw bedrijf zo te verpakken dat het er aantrekkelijk uitziet voor kopers.