Geplaatst op
Ben jij benieuwd naar wat SEO precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken? Lees dan snel verder, want in dit artikel staat op eenvoudige wijze uitgelegd wat SEO is en uit welke drie pijlers SEO bestaat. Vervolgens kun je zelf beslissen of je een expert inschakelt voor het opzetten van je SEO-strategie of liever zelf aan de slag gaat. Weten wat de voordelen zijn van het werken met een online marketeer? Klik hier voor meer informatie.
Wat is SEO?
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dat zoekmachine optimalisatie. Het omvat in feite alle technieken en tools die ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google staat. Elke SEO strategie bestaat in principe uit drie onderdelen, namelijk: Content, Techniek en Autoriteit. Om zo hoog mogelijk te ranken moet je aandacht besteden aan alle drie deze aspecten, maar hoe doe je dat precies? Dat lees je hier!
1. Content
De eerste pijler is content. Deze spreekt eigenlijk voor zich, want een website zonder content zal nooit goed vindbaar zijn in Google. De zoekmachine moet immers wel weten wat je te bieden hebt, en dat doe je door middel van het schrijven van teksten. Je verwerkt daar de voor jou relevante zoektermen in, waardoor Google snapt bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden. Let er daarbij op dat je de teksten niet overoptimaliseert, want dan zijn ze vaak niet goed leesbaar meer. Je wilt immers niet alleen meer bezoekers trekken, maar ook dat deze bezoekers converteren in klanten of leads, en met teksten die puur voor Google geschreven zijn gaat je dat niet lukken.
2. Techniek
Een tweede belangrijke pijler aan een sterke SEO-strategie is natuurlijk de techniek achter je website. Zit je website logisch in elkaar? Laadt hij snel en is hij gemakkelijk in gebruik? Dan is de kans dat je hoog zult ranken hoger dan wanneer dat niet het geval is. Je moet het mensen (bezoekers) namelijk zo makkelijk mogelijk maken om de juiste informatie te vinden. Vooral websites die traag laden scoren erg slecht in Google, puur doordat de zoekmachine weet dat diens gebruikers er niet van houden.
3. Autoriteit
De derde pijler van zoekmachine optimalisatie is autoriteit. Dit zegt iets over de waarde van jouw domein. Hoe meer andere websites naar jou linken, hoe hoger de waarde zal zijn die zoekmachines aan jouw site toekennen. Daardoor zul je hoger ranken. Het is dus zaak te starten met linkbuilding, of je dat nu uitbesteedt aan een professional of zelf probeert zoveel mogelijk links te verkrijgen. In samenwerking met bloggers bijvoorbeeld, of door leveranciers of zakenrelaties te vragen of ze naar je willen linken. Hoe meer links je hebt van relevante websites die zelf een aantrekkelijke autoriteit hebben, hoe hoger je zult ranken in de zoekresultaten van o.a. Google.
Is je na het lezen van dit artikel nog niet alles duidelijk? Lees dan hier alles over SEO en maak aan de hand daarvan de keuze of je zelf aan de slag gaat of een online marketing bureau inschakelt.